//
je leest...
Uncategorized

’t Beste uit De Tevredene, De Boze en De Gekooide (Spanjereis) – fragment2

De mijmeringen van een korzelige vrouw.

27072010 Niemand weet precies waarom hij gaat.
Als ik in de spiegel kijk, zie ik mezelf aan de rits van een nauwsluitende broek rukken, om dan te schrikken van de omgekeerde, nieuwe zomerjurk op mijn bed. Het spiegelbeeld verandert mijn optiek – er ligt een wurgslang op de dekens hier, eentje die heftig meetrilt in het glas waar ik van schrik met de platte hand op sla.

‘Heb ik die écht gekocht?’

Gelukkig herstelt alles zich in één nerveuze draai. Zo kronkelt de jurk zich weer zoals ik hem vleide, keurig met de hals op het hoofdkussen. Desondanks kan ik niet meer terug naar mijn onbevangenheid, de aankoop van gister komt me plots zo onbezonnen voor. Want de slang is weliswaar weg, maar hij laat toch maar mooi zijn vel vrij achteloos liggen hier.

Vaak koop ik jurken niet en moet ik blijkbaar nogal wennen. Vooral aan deze hier, met het groen in de stof, de brutale motieven met zwart en crème erdoor… Dat is mij zó vreemd. Wat heeft me gister dus bezield? Ik weet het niet.

‘Niemand weet precies waarom hij reist, en ik koop impulsief!’ Deze gedachte vat ik korzelig samen in een lichte frons, waardoor mijn evenwicht zich herstelt, zij het maar eventjes. Gister kocht ik namelijk óók een koffertje, zalmroze van kleur. En wat ik ook probeer, de bagage blijft in mijn achterhoofd rondspoken en komt er maar niet in.

‘Zalmrose, wat heb ik gedaan?!’

Stel dat ik straks at the gate bij ‘gevonden voorwerpen’ terecht kom, omdat ik iets kwijt ben, wát zullen ze van me denken? ‘Wie is die vrouw? Wat is haar leeftijd? Hoe roze kun je zijn?’ O nee! Want ja: zo ben ik óók, best roze!… Dan is het koffertje dus ook weer nìet zó vreemd aan mij, bedenk ik nu, en doe ik er gewoon wat extra’s bij waaraan je me herkennen kunt, ‘Waar is mijn chique pen?!’ Ik zoek haar opgelucht.
Toch frons ik opnieuw mijn voorhoofd, ‘Ga ik dáárvoor nu op reis? Om mezelf te zoeken? En vind ik mijzelf hier thuis in de vorm van een chique pen?!

Overigens praat ik tegen mijn spiegelbeeld, weer terugkijkend, omdat de wereld zich herstelde, maar ik nog niet. En omdat ik zucht, herinner ik me opnieuw wat ik zelf achterlaat: dat konijn en mijn vertrouwdheid met mezelf…

Niemand weet precies waarom hij gaat. Ik wrijf met een wijsvinger over de rimpel tussen mijn ogen. Een rimpel als een afdruk van een spijltje.

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
december 2011
M D W D V Z Z
    Jan »
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

