//
je leest...
Uncategorized

’t Beste uit De Tevredene, De Boze en De Gekooide (Spanjereis) – fragment7

De mijmeringen van een Nederlandse vrouw over haar tijdelijke (gezins)leven aan de Costa Blanca. Een reis met vrienden en enorme hitte.

07082010 CATCH ME! CATCH YOU…
Bezocht ik gister nog een stille, rokerige berg, vandaag heb ik een drukke zee gezien. De Boze brachten we bij een vriend – ze zagen elkaar drie jaren niet. Verbaasde blikken, toch afgesproken alsof er niets veranderd was, bij de rotonde van Albir. Na drie lange jaren, heel maf. “Wat kennen die elkaar nou echt?!” welt in mij op, maar Tevredene zegt weinig terug.

Vandaag is het best heet, en een warme wind schept rotzooi in mijn hoofd (gedachten over ‘onze Boze in Albir’ die ‘vriendenhand’ een ‘Leuk je te zien!’ tot en met ‘Dat was het dan’ en ‘Doei!’)…
Tevredene, achter ‘t stuur, neemt mij gesloten mee, mijn gedachten in een hoos. Alles vind ik maf vandaag. De zon bijvoorbeeld bleekt de witte muren extra op, de lucht is nogal blauw. “Gaan we dan óók maar zwemmen?” Want je snapt wel dat ‘t Vriendje van Boze aan de Costa woont?
 
Leuk die wilde zee, we duiken dus, Tevredene komt een heel eind, gaat zelfs kopje onder, grijnst. Ik ga niet al te ver, de zuiging is enorm – de groene vlag van eerder is nu geel. Ik knijp mijn lippen samen, Tevredene komt terug. Hij zegt, hij wilde òp, de zee trok echter neer. “Wel fijn”, vindt hij… en grijnst nog meer en spreidt een doek, gaat zitten. Ik ga niet verder dan ik durf en dat is betrekkelijk dichtbij. Tot een wrede golf me zomaar aan de kiezelzoom ontfutselt (ik lette eigenlijk niet op)… ‘Ach vang me toch! Ik schrik zo snel!’… tegen wie zeg ik dit?

Җ CATCH ME Җ

Naast mij verder op de kiezels, waar ik mijn handdoek rillend vlij, gilt een Spaanse Mamma naar haar jongens. Natuurlijk kijk ik op, dat grut! Gierend van de lol recht staand en middenin de hoogste golven, maar hun Mamma krijsend aan de zoom, ja ja…
Ik zie ook Pappa die op afstand staat en rookt alsof hij niet ter zake doet (de voeten tot de enkels tot de navel tot de knieën in het water) tja ja…  Af en toe een natte brul, een zwaai, wat drift; zo houden ze elkaar in toom, een spel tussen hen vieren, en ik krijg kramp. Mijn Boze krijgt daarom van mij een sms, ‘Kijk uit daar bij je Vriend, de zee is wild en wispelturig’. Soms is het fijn als hij verdwijnt, maar niet voor nu.
Boos was hij vanmorgen omwille van de tijd (“Ik kom te laat!”) alsof wij daaraan debet waren, we gromden naar elkaar. Nu denk ik, ‘Waarom zet ik je af op een rotonde?! Wie is dat Costa-jong – de zee daar ook zo wild?’ Geen post, geen mail, geen msn-contact in al die jaren. Ik kijk opzij, Tevredene slaapt in.

De geur van zee maakt later plaats voor Mercadonna’s neonbalken hemel, we zoeken vis en brood. “Ik zie het liggen, Tev”, maar die hoort mij niet, verstaat nog minder wat ze schreeuwen door de herrie van de intercom. Zo vlak voor de vis-bankerella in de winkelwagenstroom krijg ik uit pure noodzaak een idee: zoals mijn oma altijd opa wist te strikken met een suffe spreuk wanneer ’t tijd werd dat ie opkeek, ‘JAJA, de vis wordt duur betaald!’ zoiets…. “DE VIS WORDT DUUR BETAALD!” Ik kijk mijn woorden na… en vang hem straks, Tevs blik, ik weet het zeker…

 Җ CATCH YOU Җ

… Hij staat stil, keert om en kijkt naar mij “Waar is het nou?!” Ik glimlach en wijs achter mij. “Ik rammel van de honger.” Boze stuurt intussen een sms…

Gister bezocht ik een stille, rokerige berg. Ik zeeg er rustig neer. Achter mijn bordje calamatas denk ik aan Jongens en hun Mamma’s die nooit bang zijn, maar hun Mamma’s meestal wel. Staan daar aan de kiezelzoom te zwaaien naar hun kind. Ik was daar ook, verliet de zoom en zocht verkoeling in het water verderop, wit schuim op blauw, lichtblauw… met wrede golven. Blijkbaar lette ik zelf niet op… ‘Of het leuk was’, vroeg ik onderweg van zee naar huis aan onze Boze – ‘Of inktvis duur is’, dat vraagt hij aan mij.

(wordt vervolgd)

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
februari 2012
M D W D V Z Z
« Jan   Mrt »
 12345
6789101112
13141516171819
20212223242526
272829  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

