//
je leest...
Insomnia

De droom van de spreekster die haar mond niet openkreeg.

Deze vis hapt niet meer, heeft haar tijd gehad, werd geloosd met ’t slib uit de vijver waarin ze niet verkoos te leven, kwam waarschijnlijk uit de kweekbak van de intratuin, had gehoopt dat het anders zou verlopen.

Ik ken de droom van de spreekster die haar mond niet openkreeg. De lede ogen van de gebondene en de dofheid van iemands bestemming.

Op de rand van de dag voert hij zijn visjes. De zaaiende, zwemmerige hand boven de waterspiegel. Daarboven, soms die blauwe lucht, meestal melkgrijs toch achter het silhouet van de voederman. De trilling van zijn stappen als hij komt en dan weer gaat, zindert in haar kopergouden lijfje na. Ze kent het al en rekent op hem. Op een dag kwam hij met een emmer. Dat had ze nie…

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

13 gedachtes over “De droom van de spreekster die haar mond niet openkreeg.

  1. Mijn eerste gedachte .. het verhaal heeft nie… een ein..

    Like

    Geplaatst door asbloed | 15 april 2012, 8:52 pm
    • tweede gedachte …
      de spreekster kan haar droom niet uitspreken

      Like

      Geplaatst door asbloed | 15 april 2012, 8:54 pm
      • derde gedachte …
        die emmer … en de dromer

        Like

        Geplaatst door asbloed | 15 april 2012, 8:56 pm
      • Euh… ja, wat zal ik zeggen. t Kan best alledrie hoor. De vis is gelijk aan de spreekster die vertelt. Maar daar weet die vis, denk ik, niks van. Split-spirit. Ook ik heb wel eens geen idee hoe het zit. Tipje oplichten van mijn schedeldak: ik was boos, omdat ik ontdek ècht goed te kunnen schrijven, maar altijd bezijden zal blijven omdat ik niet haantje de voorste ben. Dat voelt soms als een latente nachtmerrie. Ik zocht een uitgangspunt voor dit gevoel en vond deze foto die ik twee weken geleden in het park maakte. Die moet gesparteld hebben in zijn naïeviteit voor ie stikte. Voilà. Maar het verhaaltje kent vervolgens geen echte logica.

        Like

        Geplaatst door swithaRo | 15 april 2012, 9:48 pm
  2. …mand ooit verteld
    daar komt haar Emmerheld …
    … Emmerheld liet de zinken emmer zinken
    schubben op zijn huid … die zijn gelaat verminken
    gevuld met oude aarde in een jute zak
    een Bestemmingsboom met veren aan haar tak
    de vis herkende de boom uit oude dromen
    Vrijwandelaars die over Oeverloze paden komen
    zij spiegelde zich in eindeloos beeldend water
    zocht het spanningsveld van de Gebondenehater
    sleurde water langs haar kieuwen en sprong
    naar de Emmerheld die haar geest uitwrong …

    Like

    Geplaatst door asbloed | 15 april 2012, 9:40 pm
  3. Mooie tekst. Goed zijn, of zelfs perfect, is geen garantie voor succes. Het is en-en-en, dat iemand succesvol maakt.

    Like

    Geplaatst door knutselsmurf | 15 april 2012, 10:20 pm
  4. Wat wil je bereiken met het schrijven? Wanneer ben je succesvol? Als je gelezen wordt, als je betaald wordt?

    Like

    Geplaatst door Stefania | 16 april 2012, 12:00 pm
    • Hoi Stefania,

      Een heerlijk prikkelende vraag. Dit is mijn zoektocht naar hoe en wat. Met betaling ben ik alvast helemaal niet bezig. Wel op zoek naar meer uitwisseling, herkenning en ja: erkenning. Dit via WP te doen ervaar ik al als heel bevredigend, maar blijkbaar is het niet genoeg. Daar zit een persoonlijke historie aan vast, een worsteling die bij mij hoort en gaat over het hebben van vele talenten (dat durf ik inmiddels gewoon te zeggen) die schoorvoetend tot hun recht lijken te komen. Okay, dat is alvast iets en daar ben ik vaak gelukkig mee. Trots ook, maar ik ben er nog niet klaar mee – wisselend onzeker over waar dit allemaal terecht zou kunnen komen..

      Het is ook een naar de maatschappij toegekeerde boosheid: mijn man bv is beroeps kunstenaar en kan er toch nauwelijks van leven, ondere andere omdat de markt vertroebeld is, maar vooral omdat een land als Nederland NIET een samenleving kent die kunstenaarschap op zijn merites waardeert. Zonder in de slachtofferpositie te gaan zitten, wil je niet weten wat voor opmerkingen je allemaal hebt te pareren inzake kunstenaarschap.

      Als ik ’t even naar mijn beleving koppel: ik heb moeite met de Kluuns en hun populariteit, ja! Enorm. Soms moet ik daar dan wat over kwijt. En ja: ik wil ook ooit iets uitgeven. Het moet haast wel: sinds WP is er een drive in mij losgebarsten van lezen van anderen, zelf schrijven, oude stukjes die al jarenlang lagen te verstoffen opknappen, opnieuw scheppen, mijn hilariteit, po�zie en diepgang kwijtmoeten. Ik vergeet ervan de was op te hangen en slijt mijn ogen aan het beeldscherm. Verslavend 🙂 O ja, en tussendoor moet ik dan ook nog even op school lesgeven 🙂 Gelukkig ligt mijn werk daar in het verlengde van wat ik doe…

      Dank je voor je reactie en voor jouw blogs die ik graag lees.

      Nora

      Like

      Geplaatst door swithaRo | 16 april 2012, 12:52 pm
      • Nora,

        Ik denk dat de meeste (niet zakelijke) bloggers op zoek zijn naar een vorm van erkenning. Waarom zou je immers anders iets publiceren? Als die drang ontbreekt heb je waarschijnlijk genoeg aan een dagboek.

        Zelfs Vincent van Gogh is arm gestorven. Talent staat niet gelijk aan erkenning. Zoals knutselsmurf al hierboven aangaf, volgens mij is het allebei. Talent gecombineerd met jezelf durven ‘verkopen’. Dat zeg ik wel allemaal, maar worstel zelf ook wel met die vragen.

        Like

        Geplaatst door Stefania | 16 april 2012, 1:01 pm
  5. O ja, kan me voorstellen dat dit een door velen gedeeld gevoel is… Ik vind het prettig te weten…

    Like

    Geplaatst door swithaRo | 16 april 2012, 1:04 pm
  6. Ja, als je hedentendage geen grote bek hebt, of jezelf op een sexy manier kunt verkopen, ben je volgens de goegemeente (of zijn het de media?) geen groot schrijver of zanger (hoewel daar bij de muziek wel een eind aan lijkt gekomen – kwaliteit mag tegenwoordig weer, ook zonder perfect lijf). Hopelijk gaat dat op termijn met de literatuur ook zo – terug naar niveau. Blijven schrijven meid; je hebt inderdaad klasse! Deze tekst is steengoed naar mijn bescheiden mening.

    Like

    Geplaatst door jokezelf | 16 april 2012, 1:57 pm

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
april 2012
M D W D V Z Z
« Mrt   Mei »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

