//
je leest...
Uncategorized

Drakenhart, waar zit je?!

Ik heb helaas niet nog meer foto’s van Draken. ’s Nachts observeer ik die niet, lig ik met mijn hoofd onder het kussen, en overdag verdring ik de vurige plaatjes die ik desondanks in mijn hoofd kreeg. Maar iemand vroeg mij laatst of ik een Drakenhart zou herkennen als ik het hoorde kloppen, maar dan ook écht?

Nobody knows…
Als mijn buurman zich opwindt over zwerfafval in de voortuin en vuur spuwt terwijl hij driftig naar blikjes en vettige papiertjes reikt, is hij dan een Draak? En als ik mijn pupillen bestook met grappen en grollen om hun aandacht te winnen, ben ik op zo’n moment dan een Drakin? Of heb ik het sowieso mis en zijn Draken in het diepst van hun ziel lief maar humorloos? En gewoon alleen opvliegend?! Dat is wel een hele saaie gedachte.

Ik heb dus nu maar één plaatje in mijn hoofd *) … Hoewel?!… ‘Blader even door SwithaRo en geef niet zo gauw op!’… Wie zegt zoiets van binnen?! Maar okay, vooruit, ik volg die innerlijke stem en door het Boek Vol Verhalen fladderen mijn vingers over de bladzijdes en vinden zij nog een afbeelding. AHA!

Maar wat nu? Deze Draakjes hebben vrijwel allemaal blozende wangen! ‘O!’… eigenlijk heb ik die óók wel eens, waarom heb ik dan geen vleugels? En waarom heeft ook mijn buurman die niet?
Overigens WIL ik helemaal niet dat mijn buurman een D-hart heeft als IK er óók eentje zou hebben, dan ben ik niet speciaal. Maar zou ik er mee kunnen leven als HIJ zo’n hart had en ik dan NIET? Verschil wil ik, ach ja, verschil! Ik bedoel: wie wil er nu op zijn buurman lijken. Banaler kan haast niet, tenzij hij een kasteel bewoont in de Karpaten, heroïsch gedrag vertoont, maar ’s nachts zijn buurvrouw bestookt met een smeltende aandacht voor haar Rozen Balkonnetje…

Ah… ik dwaal af, verwoest mijn eigen rode draad met hersenspinsels, verhitte  beelden en een bonzend hart omdat ik tegen wil en dank een oplossing voor de vraag aan ’t verzinnen ben.

Hoe zou ik een Drakenhart herkennen… hoe zou dat zijn? Op de afbeelding dus regent het Draken die vuur spuwen, vleugels tonen, boos kijken, hoorntjes dragen en met hun staart slingeren. Bezig volkje, die driftkikkers… maar waar is het Hart? ‘Kijk dan SwithaRo, KIJK DAN TOCH!’ And I start reading between the lines…

Pentateuch, profeten en 5 rollen, handschrift op perkament, Staats- en Unibibliothek Hamburg, Cod. Levy 19 (fol.549r)

**) Zie elders onder deze categorie.

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

3 gedachtes over “Drakenhart, waar zit je?!

  1. Ik snap er niets van. Ik snap niets van waar ik niets van snap.
    En plots kijk ik met mijn D-hart tussen de regels en zie ik.

    Like

    Geplaatst door asbloed | 20 mei 2012, 11:11 pm
  2. Als het leven gaat, als “op vleugels” gedragen.
    Als wendingen soepel genomen worden.
    Als tegenwind je optilt.
    Als koude je niet deert.
    Als je met een zucht, hout laat branden.
    Als een tegenslag jou niet verslaat.
    Als je in een grot woont.
    Als je tegen moraalridders vecht.
    Als je melk drinkt.
    Als je kinderen geboren worden uit een loden ei.

    Dan ben je iemand met een drakenHart.

    Like

    Geplaatst door asbloed | 22 mei 2012, 10:55 pm

Geef een reactie

Instagram

Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war. Made a selfie in just one Line at The Big Draw Nijmegen 2017. Soon my review of this event for @uitweb, #ugenda. #thebigdrawnijmegen2017
Follow getikteteksten on WordPress.com
mei 2012
M D W D V Z Z
« Apr   Jun »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

