//
je leest...
Uncategorized

Berlijn, mijmeren over ‘Privatgrundstück’, architectuur en een Tante Emma Laden? deel 1

Omdat ik me meteen in iets anders storten moest na thuiskomst, is het de vraag wat er blijft hangen. Maar de blijvendste indruk is iedere keer weer de ongeveerheid van stadsplekken en het slordige dat een verbouwing noodzakelijkerwijze toont. Dat is Berlijn. Een zekere nonchalance eigen, staan innnemende maar ook protserige architectuur makkelijk om elke hoek, imposant en gewoon lekker bekliederd met graffiti. Ik liep door een design-blok sterk doordachte, gerenoveerde ‘Speicher’, ‘Hinterhof’ na ‘Hinterhof’ en nog net niet beklad, tot ik, één keer erdoorheen, aan de overkant van de Spree vrij groots de krakerwereld zag herrijzen: kalkletters op de daken, hemelsbreed een halve kilometer verderop zeer leesbaar (hoewel ik niet snapte wat er stond). “Hoe krijgen ze het voor elkaar?!”

Wat ook meteen de hamvraag is: “Hoe krijgen ze het toch voor elkaar?”
Berlijn is sinds de val van de muur een bouwput (iemand zei “Al langer hoor” en ik geloof het zo, maar sinds de val is er een uitbraak van bakstenen, leidingen, bovengrondse buizen, puin en zand). Logisch, plano-logisch zelfs – een nuttige noodzaak, lucht in de bedompte kamer ‘As you like it’, dekens uit de ramen en de gordijnen over de schutting. Heerlijk, zoiets gun je een gekwelde stad. Maar er lijkt zoveel meer aan de hand. Want waarom is er ook protest? ‘SPREE FÜR ALLE!’ zegt genoeg op een flyer die ik kreeg bij beachclub ‘Yaam’, een rasta-look-alike chillplek voor jongeren en alto-toeries (een beetje zoals ik), maar ook voor de buurtbewoners – er speelden kinderen genoeg. En ook mij was al opgevallen, hoe lastig een wandeling langs die Spree eigenlijk wel is, omdat je steeds tegen een Privatgrundstück aanloopt voor meestal een Deka-Disco-Beachclub.

Overigens was ook ‘Yaam’ een afgegrensde plek – het zit er blijkbaar dieper in dan ze zelf wel doorhebben. Maar ik denk dat het haast niet anders kan. Er zijn namelijk zoveel kapers op de kust, hoewel omgekeerd ook het volgende geldt: men wil van het grote DB-gebouw af – te duur en hoppa, daar staat een Aziaat (of was het nou een Arabier?) als potentiële koper klaar, zo mijmer ik tijdens mijn gang. “Verdorie!” roep ik dan ineens een beetje naar binnen toe, want ook bij de East Side Gallery kan ik niet door en moet weer terug ‘PRIVATGRUNDSTÜCK’!

(wordt vervolgd)

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

5 gedachtes over “Berlijn, mijmeren over ‘Privatgrundstück’, architectuur en een Tante Emma Laden? deel 1

  1. Prachtige schrijfstijl. Mooi verhaal. Ja, ik wacht ongeduldig op deel 2… maar deel 1 lees ik met plezier nog een paar keer. [u weet, traag van begrip]

    Er blijft 1 woord-combinatie hangen die ik niet begrijp.”deka-disco-beach” [deka?]

    “Maar de blijvendste indruk is iedere keer weer de ongeveerheid”
    Ongeveer is deze zinsvervorming des Ridderin aardig waardig in blijvendheid.

    Like

    Geplaatst door asbloed | 16 juli 2012, 3:50 pm
    • Deka = van dekadente

      En dank.

      Ik hou enorm van woorden als ongeveerheid of het te gebruiken als bijvoeglijk naamwoord ‘de ongevere wereld van’.

      U zegt U bent traag van begrip? U bent een detaillist met een eigen, scherpe logica. Iemand die coupures maakt en sprongen die snel verbinden. U bent belachelijk productief voor een trage bent U receptief traag en productief snel?

      Like

      Geplaatst door swithaRo | 16 juli 2012, 8:56 pm
      • Ongeveer begrijp ik uw Nedroow.
        “De blijvendste indruk is iedere keer weer de ongeveerheid” heb ik bij deze als lijfspreuk op “schrijvers online” en op mijn Ridder-schild gestanst.

        De ongevere wereld vergt een extra inspanning van lezers. Ik als ongevederde aapachtige heb generlei moeite met het verlogischeren en springbare onnavolgbare Ezawd verbindingen maken.

        Bij deka had ik een vermoeden dat u mogelijk Art Deco bedoelde.

        De rest van uw ‘moeilijke’ woorden ga ik even Google nnnn.

        Like

        Geplaatst door asbloed | 16 juli 2012, 11:13 pm
  2. Ik hou ook erg van de ‘ongeveerheid’ van Berlijn. En de Tant Emma laden, een term die je niet kunt vertalen. En Duitsers zijn erg dol op afko’s.

    Like

    Geplaatst door Wllm Kalb | 17 juli 2012, 5:51 am

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
juli 2012
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

