//
je leest...
Uncategorized

Berlijn, mijmeren over ‘express yourself’ in Graffiti-Stadt, deel 2

(eind deel 1:) … men wil van het grote DB-gebouw af – te duur en hoppa, daar staat een Aziaat (of was het nou een Arabier?) als potentiële koper klaar, mijmer ik tijdens mijn gang. “Verdorie!” roep ik dan ineens een beetje naar binnen, want ook bij de East Side Gallery kan ik niet door en moet weer terug, ‘Privatgrundstück’!

… Maar de tijd haalt me in. Willen ze toch niet van het DB-gebouw af, lees ik op mijn mobiel, eerst wel. Wispelturigheid. ‘Contract voor drie jaar verlengd…’ Ik keer om, de East Side Gallery-betonplaten strijken nu langs mijn rechterschouder. Ik kan er niet naar kijken, ook niet naar al die amateurfotografen waar ik er trouwens net zo goed een van ben…

              

Na een sloot gedachtes aan het cliché van Die Mauer als expositie-object vind ik mezelf bozig terug, ergens aan de trap naar het RAW-Gelände. Ik erger me ook aan mijzelf, waar haal ik toch die arrogantie vandaan? ‘Express yourself’ luidt zelfs de naam van mijn zoon Ifang *) die mooi zou passen in deze turbo-stad waar Techno-Musik zich door de dikke muren van afgekloven fabrieken boorde (Kraftwerk, DAF). Dus meier niet – de spuitbus hanteert hier iedereen op zijn manier!

          

     

Het RAW-Gelände vergt wat uitleg en verdient applaus: op de voormalige Eisenbahnwerkstatt uit 1867 ontstaat in de negentiger jaren een burgerinitiatief dat, naar ik begrijp ook door de gemeente Friedrichshain wordt opgepakt – een aansprekend terrein voor de buurt waaraan velen ‘aus ‘m Kiez’ meewerken: café’s, Biergarten, klimwand op ’n bestaand, wat hoger gebouw, alternatieve muziek et cetera. Zou de gemeente waar ik woon, en nu de VASIM-plek verprutst, ooit als cultuurbroedplaats aangewezen, zijn les uit kunnen leren…

          

     

 

*) van Ifang Bondi, indertijd een band uit Gambia op tournée in Europa. Ifang als naam klonk mooi. Bij navraag bleek de betekenis van de bandnaam neer te komen op express/be yourself. Wat wil je als aanstaande ouder nog meer?

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

2 gedachtes over “Berlijn, mijmeren over ‘express yourself’ in Graffiti-Stadt, deel 2

  1. Mag ik een foto lenen? Er zit een ridder tussen al die schepselen!

    Like

    Geplaatst door herr. Schwalbe | 17 juli 2012, 8:09 pm

Trackbacks/Pingbacks

  1. Pingback: De Berlijn Kever. « asbloed - 17 juli 2012

Geef een reactie

Instagram

Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war. Made a selfie in just one Line at The Big Draw Nijmegen 2017. Soon my review of this event for @uitweb, #ugenda. #thebigdrawnijmegen2017
Follow getikteteksten on WordPress.com
juli 2012
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

