//
je leest...
De háárstukken

Afl 1 ‘Let your hair hang down’… Maar hoe?

Op haar verjaardag, en nog lang niet klaar met scheren, mijmert een vrouw in haar badkamer over de zin van gladde benen. Dat brengt haar naar de zeventiger jaren. En terwijl manlief beneden wacht, arriveert straks één bezoekster te vroeg: moeder. ‘Zet de kraan maar aan.’

Maar wat voorafging, was het roepen vanaf de badkuiprand…

“Hé lief! Vroeg een lezer mij toch laatst of ik in de Seventies al echt zó vroeg met iemand de koffer ingedoken was!” Dat roep ik over het kartelige geluid van de ladyshave heen. Ik hang ondertussen met één been over de rand van de badkuip, glimlachend, want ik ben van 1960 en dus bleu, omdat n dergelijk geboortejaar je onherroepelijk naast de flower-power pot laat pissen. “Heb je wel gezegd dat ’t fictie was?!” roept lief bezorgd. “Anders denken je lezers er nog het hunne van!”… “Misschien is het interessanter wat ik er van vind!” grom ik terug. Eén haartje blijft maar overeind en dat ergert me, ‘Waarom, verdomme, scheer ik me eigenlijk?!’ Vroeger hinderden dingen van betekenis, ‘Hebben we allemaal weggewerkt en door geëvolueerd’, murmel ik, ‘… en nu dít gedoe! Niemand dacht aan het scheren van zijn vacht’…
Dit is een uitspraak waarvan ik schrik, want waarom zég ik vacht?! Hoed ik mijzelf dan onder de schapen?! Okay, ik ben mak. Dat wel. Maar volgzaam? Nee…
Deze nuance in de definiërering van mezelf als schaap roept preciezere herinneringen op aan die zo geheten Seventies – de ladyshave zet ik daarom even uit, de badkamerdeur bedachtzaam op slot. Maar zittend op de badrand voel ik duidelijk waar mijn been glad is, en vooral waar niet. Als was het ruwe wol…

Rond 77 stapte ik definitief van de vormeloze tuinbroek ín carrot jeans. *) Stoeien met ’t losmaken van andermans broeksknopen kwam pas in het jaar dat volgde – ik was er immers laat bij, had bovendien mijn broer en zus op ’t liefdesveld zien worstelen in hún flower-power nadagen.
Met lede puberogen keek ik bijvoorbeeld toe hoe chocoladebruin sauswerk, dik uitgesmeerd door mijn zus, de Rauhfasermuren bedekte, als er weer eens een vriendje zijn hielen lichtte. Zo verwerkte zij haar liefdesperikelen in talloze klussen in en om huis, terwijl broers gender bender life style vele deuren openhield, van de platgelopen flatdeur waarachter een oudere homo zat te smeulen, tot de doorgang naar de zolderkamer van mijn broers henna-rode kwebbelvriendin die eindeloos kraaltjes reeg. Bij haar, heel onbevangen, kon iedereen terecht: bebakkebaarde vrienden die rustig Samson- of Winnershag draaiden in tipi-zit, maar ook het kleine zusje van haar verkering, mijn zo vrouwelijke broer, als een David Bowie op kleinsteeds niveau.
– De kwebbelvriendin in flodderjurken serveerde eindeloos potjes jasmijnthee.
– De ene na de andere elpee werd vrij achteloos aan naalden blootgesteld.
– Materie diende op te gaan in slierten wierook en hashdampen.
Heile Welt… O ja, en:
– Liefde diende je, maakte ik uit de rokerige gesprekken op, te delen.
Ik was mak, rookte daarom binnen de kortste keren óók Winner, maar wist, met mijn post-post-hippie-mentaliteit, de met een glimlach te delen tongzoen voorzichtig te mijden, evenals de hashies.
‘1960 is dus eigenlijk nog niet zo’n slecht geboortejaar!’ Ik begreep immers de treurige verflust van mijn zus heel goed. Maar wat er bij mij toen al niet in kon, was dat haar rondtongende vriendjes nog even door haar vakkundige hand netjes getoupeerd werden voordat ze voorgoed het pand verlieten… Zij is van 1956. En ik keek toe…

Ach, het had allemaal met onze, zich vormende identiteit te maken. En als in de Top 40 Catapult ‘Let your hair hang down’ blèrde, wisten wij jongeren daarmee nog niet hoe… Nog minder mijn ouders trouwens, ‘Maar daar wil ik nu niet aan denken!’ waarop ik de ladyshave opnieuw laat snorren en wegzak in het beeld dat ik van mezelf als tiener had…

(Wordt vervolgd)

*) Carrot jeans: hoog en sluitend aan de taille, meegaande heuplijn, beetje bol op de dijen en smal aan de enkel.

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

8 gedachtes over “Afl 1 ‘Let your hair hang down’… Maar hoe?

  1. Al ben ik van tien jaar eerder (wat enorm veel uitmaakt als je jong bent) en had jij vrijheden die voor mijn generatie (puber in de jaren ’60) ondenkbaar waren, toch lees ik je verhalen graag.

    Like

    Geplaatst door Selma | 23 juli 2012, 6:19 pm
    • O maar t is ook niet omdat ik naar die tijd terugverlang. Thema is hoe het verleden, dit verleden dat geen pluim verdient maar wel heel eigen en ontroerend is, je vormt en achtervolgt. Of beter: deze vrouw met haar licht neurotische trekjes achtervolgt. Dank je voor het grage lezen.

      Like

      Geplaatst door swithaRo | 23 juli 2012, 6:45 pm
  2. Nou, eh, zo (letyourhairdown). Achteraf en na zoveel jaren is het allemaal ‘anders’. Mooi beschreven!

    Like

    Geplaatst door Blewbird | 23 juli 2012, 7:00 pm
  3. Een keer lees ik: “De zin van Gladde Neneb”
    Een onthulling, die hoogstwaarschijnlijk een gevoelige gevoelskwestie zal zijn.

    Like

    Geplaatst door asbloed | 23 juli 2012, 11:33 pm
  4. Ben ook 10 jaar ouder dan jij, maar het is voor mij toch herkenbaar omdat ik twee zussen van jouw leeftijd heb, die zich inderdaad meer vrijheden konden permitteren dan ik, hoewel… mijn zus van 1960 heeft het bepaald ook niet makkelijk gehad. Enfin, dat doet hier helemaal niet ter zake. Ik vind het weer prachtig geschreven,

    Like

    Geplaatst door jokezelf | 25 juli 2012, 1:51 pm
  5. Heb je verhalen met heel veel interesse gelezen. Wat kleur je mijn herinneringen prachtig in. Beelden uit het verleden gaan weer leven. Prachtig Nora! Al filosoferend leren we onszelf door de jaren heen behoorlijk kennen.
    Hoe zou ons leven er toenuit hebben gezien met de kennis van nu? Terugkijkend naar die periode herinner ik me nu dat ik je destijds al behoorlijk ” vrijgevochten” , kritisch maar ook een bijzonder interessante puber vond. Ja ja oude tijden herleven

    Like

    Geplaatst door Gea | 8 juli 2015, 7:57 am

Geef een reactie

Instagram

Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war. Made a selfie in just one Line at The Big Draw Nijmegen 2017. Soon my review of this event for @uitweb, #ugenda. #thebigdrawnijmegen2017
Follow getikteteksten on WordPress.com
juli 2012
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

