//
je leest...
De háárstukken

Afl 4 ‘Long cool woman in a black dress’ (Waar moeder ophield, ging ik door).

Op haar verjaardag, en nog lang niet klaar met scheren, mijmert een vrouw in de badkamer over de zin van gladde benen. Dat brengt haar herinneringen aan de zeventiger jaren. En terwijl manlief beneden ongeduldig wordt, wacht ook te vroeg gearriveerd bezoek: moeder. ‘Laat de kraan maar lopen!’

Wat voorafging:

Ik stond niet alléén aan de bron van onze verdrankte samenleving, nee. De hele buurt bezocht vergoelijkend de slijter. Nu we het teveel vinden, klinkt weliswaar machteloos een couperose-leger van slappe ouders en halfslachtige politiek, maar we deden allemaal mee…
Aan zuurstofgebrek leden we in ieder geval niet in ons rijtjeshuis dat er als een aquarium uitzag, o nee. Hoewel ik ’t ook geen storm in een glas met water kan noemen. Want de na-rimpeling die ik nu beleef, stamt rechtstreeks uit die tijd.
Ik trek met een grijns een ‘onwijs’ scherpe bocht over mijn knie.

 

Soms moet je wat tijdens het scheren, ZING MAAR MEE:

‘♫ Jurk met naden – ♪ bellen in het oor – broek innemen – kraaltjes erdoor – hotpans wagen? – schaduw waar? (ogen!) ♪♫ – Kaagman zijn – DAGBOEK voor een jaar – henna in mijn haar – ♫ – OehoeHA… HAD JE WAT?! – ♪ plateaus zijn raar ♫ AUW!’

Eén haartje op mijn dij blijft overeind, met een pincet ruk ik het uit. In de spiegel tegenover mij zie ik de pijnscheut in mijn wenkbrauwen terug… Vroeger trouwens epileerde ik ze tot fijne boogjes, nu zijn ze mooier zo. En mijn moeder op haar beurt modelleerde die van haar in andere tijden dan de mijne, denk ik. Ze liet het in ieder geval na toen pa vertrok. ‘Vaarwel vrouwelijkheid’ mompel ik, en ik frons. Dat zie ik óók in de spiegel. Daar ben ik vreselijk goed in.

‘De ladyshave hapert…’

Mijn zus deed alles zelf, ze was de vleesgeworden Zelfredzaamheid In Bijstandstijden: behangen, naaien en de reparaties van mijn fiets, poetsen, meubels maken, het vertimmeren van kistjes en die spooky kapsels van haar. In de keuken toverde ze met meel ons eigen brood, een pofferd of een spacecake uit de oven. Mijn broer deed nichterig zijn eigen ding en ik keek toe. Hoewel…

Behangerslijm bleek niet de oplossing voor mijn looks, en terwijl mijn moeder op de barricades ging voor De Bevrijding Van De Vrouw, onderzocht ik naarstig wat die kwijte vrouwelijkheid was op een meisjeswijze. Ik probeerde achtereenvolgens

-een jurk met coupenaden te dragen (eerste klas middelbare school)
-lange oorbellen uit (tweede klas)
-broeken in te nemen (ook tweede klas)
-kraaltjes op ingenomen broeken te rijgen (derde klas)
-hotpans te dragen (thuis) soms over de ingenomen broek (buiten)
-zwarte nagellak en paarse oogschaduw aan te brengen
-een emo-loze Kaagman te zijn
-een theehoekje op mijn kamer in te richten (alle jaren)
-een ‘Lief Dagboek’ bij te houden (…)
-géén plateauzolen te dragen
-henna in mijn haar te doen (derde klas)
en
-een vinnige bek te hebben (1e t/m 4e klas) ….

‘O ja!’

Maf, dat besef dat ik de emancipatie van de vrouw ervaar als een wanhoopsdaad, een egotrip van ontspoorde moeders, collectief in scheiding, dit uitkrijsend in een wijkcentrum onder een tl-balkje met koffie in een bruin-oranje mok, of nee: met een eerste bakje brandnetelthee in de van woede trillende afwashand.
De brandnetel. Een kruid dat prikt als plant, maar in dorre staat zuivert, reinigt en vooral afvoert, ‘Wat ze niet allemaal op de VOS-cursus leerden!’… *) Ik peuter aan de shave.

“HOE VER BEN JE?!” Ik moet verder – verdomme waarom blijft lief roepen?! “IK BEN BEZIG!” Klikt zo’n shave niet sneller aan? En wat máált het in mijn hoofd… Over ’t jatten van moeders pincet maal ik bijvoorbeeld al de hele tijd, die ze toch niet meer gebruikte, terwijl ze in haar grof geweefde vlaskatoenen zwarte jurk alle conventies slechtte met een vlijmscherpe zeis. Eén haal, en alles ging neer! ‘AUW!’ Dat haartje…

Overigens doet me dit alles denken aan zo’n clipje van The Hollies, ♫ LONG COOL WOMAN IN A BLACK DRESS ♫ omdat ik óók zo wilde zijn. Niet als mijn moeder, nee. Maar zo’n LONG COOL WOMAN, eentje met gladde benen in a black dress dus.

Ik frons. Daar ben ik vreselijk goed in.

*) VOS-cursus: Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving, vrouwengroepen als deze sprongen indertijd als paddenstoelen uit de grond.

(wordt vervolgd)

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
juli 2012
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

