//
je leest...
De háárstukken

Afl 5 ‘Lucky with legs’ – in de ban van gladde benen?

Op haar verjaardag, en nog lang niet klaar met scheren, mijmert een vrouw in de badkamer over de zin van gladde benen. Dat brengt haar herinneringen aan de zeventiger jaren. En terwijl manlief beneden ongeduldig wordt, wacht ook te vroeg gearriveerd bezoek: moeder. ‘Laat de kraan maar lopen.’

Wat voorafging:

…Maar ik jatte de pincet van mijn moeder. Dat doet me denken aan zo’n clipje van The Hollies, ♫ LONG COOL WOMAN IN A BLACK DRESS ♫ omdat ik óók zo wilde zijn… en o ja! Aan die zwarte jurk. Hoe kwam ik daarop? Ach ja! Uitgerekend ZIJ droeg die, terwijl op de VOS-cursus… Verdomme waarom blijft Manlief roepen?!

Omdat een rookgordijn mijn bril beslaat, scheer ik mijn benen verder op de tast en denk aan álle lijfelijke ingrepen die ik deed, en daarna naliet, om d’r bij te horen.
Of juist niet.
Zo zijn mijn haren niet meer hennarood (eerst wel), de wenkbrauwen van nature welgevormd (daarvóór geplukt), wat haren op de kin definitief verwijderd – door een huidtherapeute. Zo’n perfect ding.
Daarna had ik een lange pauze nodig. Echt klaar ben je als vrouw trouwens nooit.

Vroeger stond mij alles goed, óók dat vormeloze Sweatshirt-Wrangler-Boots concept, Maar wat mijn omgeving van mij vond, had ik jarenlang niet door…
Van deze gedachte kijk ik op, ‘Misschien deed het er niet toe, niet voor mij, noch m’n vriendinnen of voor ’t eerste vriendje niet?’ En toch maakte ik een inhaalslag, waarom? ‘Kijk mij eens hier, gladjes met ontblote benen?!’

Nu lijk ik te weten hoe het hoort, maar door wie komt dat eigenlijk?

Terwijl ik hier onhandig gebogen sta, peinzend, met één been op de rand van de badkuip, schat ik de jaren zeventig op haar huidige waarde. Ze bleek immers vergankelijker dan ik dacht, loste op en bekleedde de hemel met de schijn van platina. Haar zegeningen vond ik jaren later terug op een rommelmarkt in een doffe Seventies-verzamelbox, kan haar als ’t moet online bij de Party Shop bestellen. Een stijl is zij, een loze huls door de deining van de tijd, net zo zinloos als hier dit kraanwater dat ik enkel in het bad laat stromen om ongestoord te zijn.

‘Ga je gang, ga toch vooral je eigen gang!’ O ja: ik ben van de generatie niX. Zijn die dan goed in verdringing? Of was het nou zwartgalligheid? Nee…

Besluiteloosheid.

‘Zal ik me laten laseren trouwens?’ flitst het nu pas door me heen ‘Zoals FAYE DUNAWAY!’ Ik droom echt weg tijdens het scheren, dat kartelend geruis, en in de mist op mijn beslagen bril verschijnt zomaar ineens die dronken lul, die ene acteur, volledig in de ban was van Dunaways gladde benen in Barfly, een film die ik op een vaalblauwstoffen bank in wegzakkussens genoot, krabbend aan mijn harige kuiten.

Even kom ik overeind en stop met scheren: mijn moeders stem beneden kwettert… en hoor ik haar werkelijk zeggen, dat ik altijd al treuzelde?! Hoe wéét ze dat? Ze was met andere zaken bezig toch?!…

Mijn moeder draagt in 1978 nog steeds een pagekapsel boven een zwarte, linnen jurk met pofmouwtjes. Op haar intussen ietwat ingeklonken barricades staat zij fier, en onder haar kleine Madame Mikmak schoenen verpulvert zij met veel kabaal
-kerk en huwelijk,
-familieband en arbeidsethos,
-het gezin als hoeksteen van de samenleving,
-haar kekke mantelpakjes van weleer.

“IK KOM ZO!” roep ik naar beneden. De ladyshave moet trouwens opgeladen. Wat stel ik dit gedoe toch altijd uit, net zoals ik lang nog draal tussen nieuw of tweedehands en zelfs wat afgedankte spullen… en pas nu bedenk ik mij, dat die dronken lul het in mijn moeders opvatting van de zeventiger jaren nooit gered zou hebben. Al dat met een zuinig mondje sleetsgestreken huwelijksleed dat openritselde. Ik bedoel, wie had nou tijd om zich te scheren?! Houtje-touwtje, hergebruik van lijf en leden!… Vijf jaar geleden noemden we dat vintage, hipster-style nu, maar toen verdomme niet.

‘DENK AAN DE VOS-CURSUS!’ *) een wijze vinger steek ik in de lucht, verlies bijna mijn evenwicht. Maar Faye, she was in an eighties movie, én een mooie Vrouw, droeg hakken onder haar gladde benen, was verder in de tijd dan wij. Maar goed, ik schiet niet op… WIE bracht mij nu die wake-up call, want ook n hipster scheert zich tegenwoordig behoorlijk kaal!…
En ik herinner mij de vuile blikken van pubermeisjes in mijn les, toen ik voor ’t eerst een rokje droeg.

Het rookgordijn trekt dicht…

*) VOS-cursus: Vrouwen Oriënteren zich op de Samenleving, curussen die als paddestoelen opkwamen in de zeventiger jaren.

(wordt vervolgd)

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

4 gedachtes over “Afl 5 ‘Lucky with legs’ – in de ban van gladde benen?

  1. Ik heb de MOS-cursus gedaan. In 1969. Glansrijk met diploma.

    Like

    Geplaatst door asbloed | 29 juli 2012, 11:55 pm
  2. Ik denk dat ik de stijl/inhoud/vorm van het verhaal/verhalen door heb.
    Volgens mij bent u bijna klaar met polijsten.

    Like

    Geplaatst door asbloed | 30 juli 2012, 12:07 am
  3. P(r)uik stuk!

    Like

    Geplaatst door Katelijne | 3 augustus 2012, 12:56 pm

Geef een reactie

Instagram

Descending #Snowdon in Wales. Oktober 2017. Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war.
Follow getikteteksten on WordPress.com
juli 2012
M D W D V Z Z
« Jun   Aug »
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

