//
je leest...
'De Vrouw breekt de buurt'

Het besluit niet meer te roepen (5)

‘De Vrouw breekt de buurt’ is een verzameling dichterlijke impressies over drie buurtbewoners die elkaar uit de verte kennen. Man, Vrouw en Krantenjongen.

Wandelend door de besneeuwde straten van een randwijk ziet Vrouw Man achter een raam zijn krant lezen. Zij valt voor hem, hij sluit zich daarop af. Jongen, die zich er te luidruchtig mee bemoeide, ligt, door een in de wijk verdwaald jachtgezelschap, aangeschoten in het bos en denkt dat hij sterft. Vrouw is inmiddels Mans huis binnengedrongen en bestiert zijn leven.

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

Rijtjeshuis
Man bromt op de bank   Vrouw pinkt haar tranen weg
Zegt   

Wanneer ik nu mijn hoofd ophef
heb ik vocht in mijn ogen
waarbij mijn onderlip
een beetje wijkt
en mijn adem naar binnen glipt

Roepen doe ik hem allang niet meer

Maar Man bromt verder terwijl buiten sneeuw smelt  waarachter voorbij de bosrand verderop Jongen als veroordeeld ligt   Iets wat hem het recht geeft om te spreken zoals te roken voor de dood  
Lispelt

Sinds ik in het bos verdween   herinner ik me niets
Nou   vrijwel niets   erg weinig dus   Maar
zeldzamer dan ooit herinner ik me wel die witte dag voorbij de zoom van bomen terug in de tijd
Was ik maar niet vertrokken   Niet zó dan
als een verblinde haas op hoge poten recht op de roos af

(Kruit is scherp van smaak   herkende helaas de loop te laat)

Trouwens
als ik naar mijzelf zo luister
hoor ik mij iets wegslikken   Iets wat zacht mijn keelgat vult
als vullus

Peutert met tong

Daarbij kriebelt t boven mijn verslagen ogen
breekt t zicht   AI NEE!

Blanke strepen trekken over zijn wang   en over de grond met sporen   Ziet mugjes dansen   vermoedelijk naar de zoom voorbij de bomen
zwevend over t witte veld dóór Mans keukenraam waar die Vrouw wacht bij haar scherven  

HALLO roept ze JIJ DAAR!   waarop Man zegt

… Zou best kunnen dat ze mij bedoelt

Het besluit niet meer te roepen valt uitéén   Net als Jongen daar

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

3 gedachtes over “Het besluit niet meer te roepen (5)

  1. Geen wonder dat je niet kunt slapen.

    Like

    Geplaatst door Stefania | 14 januari 2013, 10:43 am
    • 😉

      Like

      Geplaatst door swithaRo | 14 januari 2013, 10:51 am
      • … maar door je reactie las ik m nog even na en zag dat ik n aanpassing nog niet had gemaakt, waardoor ie wellicht wat minder gruwelijk is en ook ik vannacht wat beter slaap: zich ontbindt moet zijn ligt. Soelde nog op een oude versie … Jongen dénkt dat ie sterft, maar dat is niet zo. Ik probeer iets meer op de beleving van de figuren te gaan zitten en niet op ‘feiten’… Even verbeteren dus …

        Like

        Geplaatst door swithaRo | 14 januari 2013, 11:06 am

Geef een reactie

Instagram

Descending #Snowdon in Wales. Oktober 2017. Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war.
Follow getikteteksten on WordPress.com
januari 2013
M D W D V Z Z
« Dec   Feb »
 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
28293031  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

