//
je leest...
Opinie & Beschouwing

‘Hup, doe’s even een plannetje?!’ (de lachwekkende zoektocht naar eigenheid)

Citaat uit ‘De witte vesting’, Pamuk, De Arbeiderspers, 5e druk, 2008:
(Istanbul, ergens rond 1670 – De Hodja vraagt weer eens advies aan zijn slaaf de Venetiaan.)

“Op een keer vroeg hij me: kon men een verhaal verzinnen dat geen enkele andere diepere betekenis had dan het lees- en luisterplezier dat het verschafte? Ik zei prompt: ‘Zoals muziek?’, wat de Hodja in verwarring bracht. Later bedachten we dat bij een goed verhaal het begin kinderlijk moest zijn als in een sprookje, het middengedeelte ademstollend als bij een angstdroom, en het slot weemoedig als van een liefdesgeschiedenis die eindigt met een afscheid.”

En wij maar schrijven, bloggen, dichten, zoeken, proberen op te vallen, wedstrijden aangaan, twitteren, lopen leuren bij uitgevers, een schrijversbal bezoeken, voordragen tot we dronken naar huis gaan, glimlachen, elkaar complimenteren, beconcurreren, in de schrijversmassa opgaan terwijl we onze trendy visitekaartjes uitdelen…, toch ook wegdromen… maar nooit op het niveau zullen komen van een Tolstoj of Pamuk…
Iets wat niet erg is, maar waar het schrijvend leger en de oceaan aan columnisten wel eens wat vaker bij mogen stilstaan.

Het citaat raakt me, omdat de schrijver ogenschijnlijk zijn personages maar even een concept laat ophoesten, enigszins onder druk gezet als ze zich voelen om de gunst van de Padisjah (jonge sultan) te verwerven. Het klinkt zo lekker ‘Hup, doe’s even een plannetje?!’ en het rammelt van genialiteit.
Pamuk helpt me zo te lachen om zoektochten naar eigenheid, ook de mijne, maar dwingt meteen respect af om het inzicht in mensenwerk dat hij me geeft, of hij het nu via de Oost/West-thematiek toont, of machtsverhoudingen even neerzet die eerder elkaar in de tang hebben dan echt grip op elkaar lijken te hebben, of dat hij nu de vorming van een (religieus bepaalde) identiteit beschrijft…

🙂

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

3 gedachtes over “‘Hup, doe’s even een plannetje?!’ (de lachwekkende zoektocht naar eigenheid)

  1. ‘Maar nooit op het niveau zullen komen van een Tolstoj of Pamuk…’
    ‘Oh nee?’
    ‘Huh?!’
    ‘Ik haat jou. ik haat jou, de hele dag Moet ik van jou schrijven, nooit mag ik buiten spelen, al die letters hangen mij de keel uit! Begrijp je dat!? En elke keer als ik iets voor je heb geschreven vergelijk je mij met die druiloren uit verweggiestan, en op school lopen ze mijn constant te pesten en noemen ze mij HodjaPa. Ja!! IK wil leren schrijven als Simon Vestdijk. Nu! Ik wil dit niet meer mama…!’

    Like

    Geplaatst door asbloed | 19 februari 2013, 7:37 pm
    • U waardeert het citaat niet? Ik kwam het terwijl ik aan het lezen was tegen en het sprak me aan. Ik bedoel, ik zocht het niet – het stond er ineens.
      Uw reactie ontlokte mij ook een ‘Huh?!’

      U bent enorm productief. In het holst van de drukte waarin ik me nu bevind, blijf ik voorlopig achter…

      Like

      Geplaatst door swithaRo | 20 februari 2013, 7:42 pm
      • Mevrouw toch … u als mijn Muze … ik een Draak pur sang

        deze regels zijn niet een reactie naar Uw persoon
        het is een vervolg op uw schrijven en de woorden
        als ware wij een schrijvend duo
        die beiden aan andere lezers een dialoog laten zien

        waar niet een enkel Draak schrijft
        doch … twee Noiro Sterren Wolken
        die elkaars licht wel zien
        maar elkaar niet raken

        en toch … waan en zinnige teksten schrijven
        zoals ..

        ‘Heb jij een idee wat hij zegt?’
        — ‘Nee.’
        ‘Hij lijkt op Simon Vestdijk.’
        — ‘Nee, volgens mij meer op Lev.’
        ‘Hij heeft iets van Pamuk.’
        — ‘Ach joh, hij is van de oude Hollandse school. Dat zie je zo.’
        ‘Nee, echt waar?’
        — ‘Ja, dat zie je zo. Hij is een Schaker. Een Draak. Een Emily Dickinson volger. Hij heeft het boek ‘Walden’ gelezen. Dus hij is een Simon Vestdijk kenner!’
        ‘Nora, hoe weet je dat allemaal?’
        — ”Och, hij is in love with Orge. En mannen zijn nou eenmaal gekke wezens. En Asbloed … die is echt knettergek. Hij zwetst maar wat in de ruimte. Daar kom ik hem soms tegen. In de buurt van Noiro. Sttt.. niet verder vertel…’
        ‘Ah, doet hij dat bij iedereen?’
        — ‘Ik denk dat hij dat alleen bij menschen doet waar Hij van houd!’
        ‘En wie is die Orge?’
        — ‘Geen idee! Waarschijnlijk zijn fantoom… of zijn Muze…’
        ‘Maar swithaRo, jij bent toch zijn Muze!’
        — ‘Misschien wel, misschien niet. Een man als Asbloed heeft er minimaal zeven nodig! Als Muze! Ik heb geen idee wie dat allemaal zijn. En is de vraag niet; dat een vrouw die vraagt, de kans loopt overgeslagen te worden?’
        Hmm..

        Like

        Geplaatst door asbloed | 20 februari 2013, 10:37 pm

Geef een reactie

Instagram

Descending #Snowdon in Wales. Oktober 2017. Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war.
Follow getikteteksten on WordPress.com
februari 2013
M D W D V Z Z
« Jan   Mrt »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728  

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

