//
je leest...
Uncategorized

The woman spits on the floor and I love it! – Patti Smith

(Foto’s onderin.)

Veel tijd had ik niet.

De werkdruk was flink – maar mijn portemonnee voelde slap. Weinig echte escape: smijten zat er niet in. Oef! Waar was hier het ventiel?
Ik moest eruit. Tweeënvijftig ben ik, ongeveer 1 week lang nog. Ik deed van alles om hier te komen  en wie ik ben, dat hoeft niemand mij meer te vertellen. Waar is het ventiel…

Ik moest eruit, maar zelfkennis leidt in mijn geval niet tot een vette bankrekening. Alles spaar ik uit, voor een opgroeiende zoon, voor mijn eigenheid die me vooral een identiteit oplevert. Maar ik kèn mezelf. In al mijn grilligheid. Dus ken ik mezelf helemaal niet. En dat is het dan. Ik kan daar om glimlachen, nee: trots ben ik daarop. Of eigenlijk heb ik er soms wat last van… en het maakt me in kennismakingen verlegen…

Niet waar, SwithaRo, Roos die Nora heet: mensen die naar jou kijken zien een zelfstandige vrouw, in de ene situatie invoelend èn met de jeugd stoer. Daar wordt de jeugd dan op háár beurt weer wat nerveus van. Kan ik het helpen? Ik ben mezelf en die zelf wisselt… Oja, en wie weet niet dat ik de dichtkunst bedrijf? Maar dan op de achtergrond hè?!

Ik moest er toch echt uit. Leeggezogen door The Holy Werkgever, de vragen en onzekerheid die dagelijks uit de gezinsbron opwellen als zwaveldampen om mijn gemoedsrust. Ik moest er echt even uit.
O. Doe je het dan allemaal niet graag, Nora, die zich swithaRo noemt uit zelfbescherming, flinterdunne?! (jaweljaweljawel) Parelmoer was ooit je lievelingsding. Stranden struinde je af. Kwetsbare schoonheid die tijd kost om te ontstaan en schuurt.

Gelukkig heb ik een Drentse vriendin. Daar ging ik vorige week heen. Samen trakteerden we ons op de try-out van Othello in een Openluchttheater waar het stortregende. Maar ineens was regen leuk, want middenin de voorstelling stopte t gezelschap voor de regenpakken. We ritselden in koor tegen de regen in – als wraak op de onderbreking, eigenlijk niet zo Shakespeariaans, een beetje tuttig. Daarna doken we voorgoed onder om van Othello’s ellende te genieten. iemand anders ellende!, LEKKER!

Uitgerekend deze Othello geloofde niet zo in dramatiek. Sputterde tegen de vermeende vreemdgang van zijn vrouw en keek misnoegd, maar sikkeneurde daarna eindeloos verder zonder echt verzet. Ook aan zijn wraak op Desdemona viel geen eer te behalen. Niet eens jammerend wurgde hij haar met zijn broekriem. t Moest gewoon even gebeuren en that is all. Regen sijpelde na.
Verdomme.

Maar ik wilde eruit en het mocht niet al te duur en veel tijd had ik niet. Een hele week hard werken hielp Dievers Othello in de vergetelheid. Zonder dramatiek. Mijn werkgever, de vermeende vreemdganger van mijn vrije tijd, alsof ik mezèlf de broekriem om de hals knoopte. Van de stress…

Ik moest er dus uit! En een poos geleden had ik een kaartje voor Patti Smith gekocht. In Paradiso. Niet zo duur ook en ik ging. Halfdood met de riem losjes om mijn hals. Dropte mezelf op t balkon op de zijflank met Patti en profiel. En met twee ineens vertrouwde vrouwen zomaar aan mij zij, want wat zoek je daar? Dat! In het publiek.
En de regen bleef buiten, de vloer bleef droog… hoewel ik van binnen ineens begon te janken als een hond die na jaren haar baasje weer terugvond: you just know it when you see it, en geen seconde eerder. Dat je iets miste, bedoel ik, wat daar ineens voor je neus stond als jouw kwijte identiteit. Patti Smith! The woman spits on the floor and I love it. Zo was ik vroeger ook. Kon er alleen niet mee omgaan, nee. Of misschien hoorde t toch ook niet bij mij? Weet ik het? Nee! … Ach wat, zolang ik geen sikkeneur ben als Dievers Othello. Rock man, rock!
Verdomme…

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Autumn in 024. Visiting friends. Crazy sky there. End of Summer. These tomatoes will never become red. Two stars seem to fall down. Everything at its place. Ready to play 'Het wachten' at Buitengoed Gelderse Waarden tomorrow September 17. At 12,14 and 16 hours. Shortplay about a woman desperately waiting for her husband to come back from war. Made a selfie in just one Line at The Big Draw Nijmegen 2017. Soon my review of this event for @uitweb, #ugenda. #thebigdrawnijmegen2017
Follow getikteteksten on WordPress.com
juni 2013
M D W D V Z Z
« Mei   Jul »
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 273 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

