//
je leest...
Polranny Pirates 2016, Recent werk

Hyde & seek, Norah!

ierlandabbeywood1
Je neemt afscheid van je oude moeder – de volgende dag zal je naar Ierland vertrekken. Zij, mam, serveert je nog een kopje thee en babbelt opgewekt. Jij knikt verstrooid op de dingen die ze zegt, dus hier en daar, en roert in het kopje dat de kleine kolk binnenin (door jouw rusteloze hand veroorzaakt) tempert. Stiekem prevel je je to-do lijstje, wat jou betreft pas rond in een bezwerend gebedje, en verder knabbel je koekjes.
Je kruimelt. Je veegt iets van je schoot. Zegt ‘Ja hoor,’ of misschien ook, ‘Nee.‘ In ieder geval zal je het je straks niet meer kunnen herinneren. Je had zo’n haast.

Want je sprak met jong en oud – in die volgorde en voor je werk – schreef logboeken vol met zaken van gewicht, nam afscheid met de tong op de hielen, repte je naar winkels, kocht en kocht en bezweek net niet onder kilo’s van voorbereiding. Tenslotte pakte je in. En uit. Dan weer opnieuw in.

Nu zat je dus bij je moeder, oud als ze was maar eigenlijk levendiger dan jij. Je knabbelde tot het laatste koekje, daarna aan je nagel, en luisterde slechts met een half oor – o jee, wat zegt ze nou? Elfjes?!
– ‘Elfjes ja, wil je alsjeblieft voor mij naar elfjes zoeken?’
In Ierland bedoelt ze.
– ‘Nou, of tékens dan. Van elfjes.’

Tussen de hobbelheuvels waar je, zittend in de trein van Oost naar West, langs dobberde. Na de vlucht die op een lange rij zuchtende passagiers volgde. Nadat je hart stilstond, omdat je dacht dat je je boardingpass kwijt was, foeterend op controles die je dwongen alles opnieuw uit te pakken (en dan weer in) – wat het meeste kwijt bleek, was je rust…
– ‘Dan in ieder geval of de Ieren er nog in gelóven…’
Godverdomme! Wat was dat stijgen eng! Pas daarna vlogen we echt.
– ‘Ja, ik geloof in elfjes hoor. Jij niet hè?’
Retorische vraag. Die twinkeling in haar ogen.
– ‘Nee Mam.’
En dat ’t niet gaf, maar ik dan wél wat miste. In mijn leven. Nou ja zeg!

In het Abbeywood Hotel waar we één nachtje verblijven (Westport, bijna in het Keltische gebied) kijk ik uit het raam en ‘Oh!’ zie meteen dat kruis onder mijn raam – hoewel daarom nog niet met een elfje erachter! Dringt het toch tot me door, abbey, een hotel op holy ground, voorheen een kloostertje. Ook als we uit eten gaan: die Nepalees in een voormalig kerkje. Church, Trinity, Catholic – wel meer wijst hier naar boven, hetzij spiritual of naar spicy verkruideniert. Maar elfjes? Neuh…

Toch kan ik het niet meer laten, moet na het kruis op zoek. En trouwens, ‘Dat verrekte landschap ook!’ één grote hyde and seek. Want alles verspringt en nodigt ‘Kiekeboe!’ joelend uit. De wit-roze fuchsia jurkjes verhullen misschien wel freules, net niet genoeg door veenpluis bijgelicht. Mogelijk ook dat de dames nog even schuilen in een gasbelletje. Want in het veen, schijnt het, borrelt water (of omgekeerd, je weet maar nooit). Zoiets weet ik nog van sagen. Misschien moet ik dus alleen nog maar verstillen. Dat was wat ik al dacht, dobberend in de trein.

De hobbelheuvels, de bosschages. De sleutelbloemen, het boerenwormkruid en de cottages. Oh whirly wegen waar free sheep je met gemak aan het schrikken maken achter het stuur in de auto die ineens links rijdt – ben ik nu ook versprongen? Wat is dat nou, wie gaat er straks met mij vandoor?! Ik zoek al mam, ik zoek ze al. Of zullen ze mij éérder vinden?

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

2 gedachtes over “Hyde & seek, Norah!

  1. Als je geen elfje kunt vinden, doe dan maar een twaalfje. Klinkt ook wel lief. Leuk dat ook jij je blog met (O)ma begint en vervolgens op zoek gaat. Ik wens je een magisch verblijf in het Ierse.

    Liked by 1 persoon

    Geplaatst door katelijnejongeneelen | 23 juli 2016, 6:13 pm
  2. Dag, lieve schrijvende familieleden. Goed idee, een twaalfje. Beter dan een tientje, dat klinkt gelijk zo commercieel.

    Like

    Geplaatst door Els | 14 augustus 2016, 7:55 pm

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
juli 2016
M D W D V Z Z
« Mei   Aug »
 123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

