//
je leest...
Recent werk

– (klad).

Fragment uit ‘ANTIBES’, werktitel voor een verzameling verhalen over teveel waarhedenRosi schrijft een klad over de eerste ontmoeting tussen haar ouders…

Over haat als brandstof in een plot valt veel te zeggen, het sist en trekt als gierende tocht aandacht tot het koud nagloeit. Maar het bevalt me niet, ik wil er graag vanaf, geen idee hoe. Dat is de obsessie.
Als ik er nu tevreden mee was – dat kan, dergelijke mensen heb je, mensen die er geen probleem mee hebben: kattenhaters, vroeg-op-haters, stofhaters, haters van zwart, kerkganghaters, koffiehaters, kinderhaters, haters van eetgeluiden, van bloesem, intimiteitenhaters, schimmelkaashaters, haters van telefoneren, haters van haters, grens-op-zoekhaters, zwemwaterhaters, schoolhaters, trouwhaters, verse jushaters, haters van helden, haters van antihelden – geen in wie ik me herken.
Ik leid een eenvoudig leven, op het saaie af, kom traag op gang. Elke ochtend deze koffie die yoghurt. Iedere week dezelfde uren aan het bureau. Hier en daar een bezoekje, in de zomer op vakantie, hondje mee – haar aaien, telkens weer. (We vonden haar in een asiel, in mij begon het te stromen toen ik haar zag. Haar vacht glanst nu. Haar ogen staan niet meer angstig.) Alle redenen tot haat heb ik onder controle, misschien wel door het hondje, zoals een moeder een overstuurd kind luwt sus ik het dier, zij likt mijn hand, niets meer dat mijn gedachten onrustig maakt of tergt.
Bette haatte Reus, omgekeerd reageerde hij met wrok. Hadden ze dat ooit gedacht? Waren ze zo begonnen? Nee. Vast niet. Maar hoe dan wel? Ik denk ongeveer zo:
Reus was op een feestje, Bette kwam wat later, ze waren er alleen. Tussen hem en haar schat ik een tiental andere gasten. De schakel een collega van de één die de bekende van de ander was. Zoiets. Het toeval eigenlijk.
In beiden school onhandigheid, dat is een feit. Nee, een waarneming nee: mijn mening, maar goed. Bette bijvoorbeeld heette verlegen te zijn, desondanks zei ze rake dingen. Maar ze had niet door dat het enkel háár rake dingen waren. Of misschien had ze het ook wél door. Maar het viel gewoon niet, een mislukte volleyball-handopslag eigenlijk waaraan zij de pijn opliep, telkens weer, te midden van een balend team, in het geval van die verjaardag de aanwezige visite.
Doe eens mee Bette. Lach eens om een flauwe grap. Schrik niet zo.
Arme Bette.
Bette zat in boeken, thuis en in de pauze op kantoor. Anna Karenina. Jane Eyre. Madame Bovary, Eline Vere, Bette weende en verdronk erin. Oh wat las ze gretig door haar tranen heen. Kroop in het onrecht, verzoop in de hartstochtelijke miskleunen van haar heldinnen, kermde hun eenzaamheid. Wat ze daar toch deed, vroeg Bettes moeder dan. Met een vinnig klopje op haar slaapkamerdeur tikte ze haar dochter uit de droomtijd. Of ze maar even in de woonkamer zitten ging. Rechtop aan de eettafel, met twee handen aan verstelwerk onder een lampenkap van stof. Zondag las vader uit de bijbel voor, is dat niet erg?! Ach welnee. Hele generaties groeiden zo op. (klad)

Over Switha Ro

Multidisciplinair theatermaakster met uitglijders naar Beeldende Kunst. 'De Vrouw breekt de buurt.'

Reacties

Nog geen reacties

Geef een reactie

Instagram

Summertime, time to read and think about what you've read. Love those non-picture subjects. This one I made standing on a chair, looking through our new window under the roof top. Still life with scooter and long distance sculpture, right in the centre. My daily view when I leave school. In my backgarden. Limoncello in nispero colors. We talked and dreamed about it, those endless harvests of nispero fruit in Spain, with good friends. Remembering Spain, Callosa & Valencia 😊. Hole in the tree. Nervous birdy-noise came out of it.
Follow getikteteksten on WordPress.com
april 2017
M D W D V Z Z
« Mrt    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

Sites die ik volg

Voer je e-mailadres in om deze blog te volgen en om per e-mail meldingen over nieuwe berichten te ontvangen.

Doe mee met 267 andere volgers

MALOU BROUWER

REIZEN. BOEKEN. & MEER

Greet Ilegems

Author, Photographer, Master of engineering sciences, Trying to capture a dream, the poetry of earth, life...

Mirjam van Zelst

journalist en tekstschrijver

KadeGee

Sterke verhalen en bescheiden anekdotes over een leven in transit.

Jonas Bruyneel

Literatuur/Journalistiek/Muziek

Gekwaak uit Kwakkelland

Mijn verbazing, vervoering en ontroering

Di's Storia

verhalen gedichten illustraties

Kaj zoals-ie schrijft

Scherpte, humor en tederheid

In scherpe bewoordingen

Door Adriaan Hendriks

getikteteksten

...van switha Ro...

Andere taal

(Franse) taalverhalen

traveledith

Edith op reis

Poëzie aan het Plafond

Alwaar de grens tussen Poëzie en Proza© filterdun is.

wltrrr

Onregelmatige berichten uit de wondere wereld van pers en media ter bevordering van haat en angst.

De Nieuwe S

Dennis Gaens

Toekomst

geïnspireerd worden is je de toekomst herinneren.

K's Blog

van alles en nog meer

marja wouters

in woorden

